2010. szeptember 23., csütörtök

Teliholdkor egy rendes kertész ...

Ma telihold van és mostanra időzítettem a fűszerek betakarítását. Lemetszettem a mentát, a citromfüvet és a lestyánt. A lestyán a mélyhűtőbe került, a menta és a citromfű megmosva aprítva a hűtő tetején fog kb 2 hétig száradni. Télen kerül majd a teánkba (igazából folyamatosan kerül a teánkba, nem csak télen ...)

A tegnapi calzonéhoz kellett kakukkfű is ugye, hát abből megmaradtak az ágacskák (a levélkék a szószba kerültek), úgyhogy most új kísérletképpen az egyik rozmaringpalánta és a mandarin köré bedugdostam a 6-8 centis ágakat pár levéllel a fejükön - elvileg akár meg is gyökeresedhetnek. Ha így lesz - az ám az igazi recycling! Minden főzés után egy ágat lemetszel és nyolc terem helyette ...

Szedtem még csipkebogyót is, a szomszéd kertből átlógó ágakról (gerillabetakarítás :o), egy kis müzlistál tele lett vele, most azt fogom pucolni (félbevágás, szöszös mag kiszedés), hogy utána szépen azt is megszáríthassam. (A csipkebogyót nem szabad forró vízbe tenni, mert akkor elvész a lényege: a C-vitamin. Este egy liter langyos vízbe kell tenni egy marékkal, reggel leszűrni, ízlés szerint cukor/citromlével ízesíteni, újra felönteni (ezt azután már egy napig állni hagyni, azaz másnap reggelig). A leszűrt levet meg lehet egy kicsit melegíteni (illetve langyosítani), és úgy kell inni, akkor van is értelme.

Továbbá megmetszettem a padlizsánokat, most már csak azok a hajtások vannak meg, amelyek termést is érlelnek, ha még 2-3 hétig marad a jó idő, lesz még 7-8 közepes méretű. A feketebab most dobálja már le a virágait, szintén kellene 2 hét normális idő, hogy legalább egy kis zsenge bab legyen belőle.

És egy kísérlet: levágtam a cikóriát (bár elég lenne később is), és cserepet borítottam rá, kíváncsian várom, hogy lesz-e rajta ehető cikória-gumó - vagy mi.

Végül, jó gerillaharvesterként hazaúton szedtem egy pár virágmagot, ismeretlen nevű, de kasvirágra hasonlító pios-sárga szirmú virágról - egy pár magot szétszórtam a virágoskertben, egy adagot meg elraktam későbbi akciókra.

Mint pl ez: a belvárosba menet van ez a kapu, már régebben kinéztem, hogy semmi mozgás, az elejénél már konkrétan annyi por/föld gyűlt össze, hogy elkezdtek nőni a növények a járdán. Hát jövőre körömvirág is fog ott nőni ...

Amúgy is rááll most a szemem, most kell kinézni, hogy hova kell ültetni jövőre, mert ahol nagy a gaz ősz végén, oda való a gerillakertészkedés.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése